Nauwkeurige zorg voor Parkinson-patiënten

Wat is Parkinson?

Parkinson is een hersenziekte die zich bij iedereen anders kan uiten. Het heeft geen leeftijdsvoorkeur en treft zowel mannen als vrouwen. Een groot deel van de problemen en symptomen van Parkinson ontstaat door een tekort aan de neurotransmitter dopamine in de hersenen.

De ziekte kent diverse fysieke symptomen, zoals:

• Trillen (tremor) van handen, benen, kin of tong
  • Vertraging van bewegingen (bradykinesie), moeite met bewegingsstart (akinesie) en verminderde automatische bewegingen (hypokinesie)
  • Stijfheid van spieren (rigiditeit)
  • Problemen met houding en evenwicht, soms leidend tot vallen bij voortschrijding van de ziekte
  • 'Bevriezen' van de benen tijdens het lopen (freezing), waarbij het lijkt alsof de voeten aan de vloer kleven
  • Naast deze fysieke symptomen heeft Parkinson ook invloed op het brein, denkvermogen (cognitie) en dagelijkse functioneren.
Schermafbeelding 2024-01-26 om 11.09.10

Vergoeding

Parkinson is een chronische aandoening, wat betekent dat fysiotherapie vanuit het basispakket wordt vergoed, maar pas nadat de eerste 20 behandelingen uit de aanvullende verzekering (indien aanwezig en voldoende) zijn betaald. Een verwijzing van de neuroloog is vereist.

Wilt u meer informatie over het beweegprogramma of heeft u vragen over uw zorgverzekering? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze ervaren fysiotherapeuten.

Behandelaars

Bas
Maatschapslid / Geriatriefysiotherapeut MSc
AGB-code: 04118966
Evita
AGB-code: 04123229
Lieke
AGB-code: 04113523
Linda
AGB-code: 04114949

Parkinson is een neurodegeneratieve aandoening die bewegingsstoornissen veroorzaakt. Het kan stijfheid, trillingen en moeilijkheden bij het lopen veroorzaken.
Fysiotherapie richt zich op het verbeteren van mobiliteit, evenwicht en kracht. Specifieke oefeningen kunnen de impact van Parkinsonsymptomen verminderen en de algehele levenskwaliteit verbeteren.
Oefentherapie is essentieel voor Parkinsonpatiënten. Het omvat specifieke oefeningen gericht op flexibiliteit, coördinatie en kracht, waardoor dagelijkse activiteiten beter kunnen worden uitgevoerd.
Hoewel fysiotherapie de symptomen kan verlichten, vertraagt het niet direct de progressie van Parkinson. Het is echter cruciaal voor het behoud van functionaliteit en het bevorderen van een actieve levensstijl.

Vind verlichting en herstel bij onze fysiotherapiepraktijk

Neem vandaag nog contact op via ons telefoonnummer 076-5873300 of gebruik het contactformulier om een afspraak te maken bij Fysiotherapie Heusdenhout. Wij kijken ernaar uit om samen met u te werken aan een gezonder en actiever leven.